En eventyrlig opplevelse på fottur i Langtang i Nepal

Vi sitter i Kathmandu på en kaffebar og hører på alle lyder, mennesker som prater, biler som tuter og lyden av millioner av mopeder, hundeglam. Solen skinner og vi føler oss avslappet og glade! Vi har akkurat kommet tilbake til fra en kjempefin opplevelse på fottur i Langtangdalen i Nepal.
Vi er tre damer fra forskjellige steder i Norge som av flere grunner hadde lyst å prøve oss på fottur i Nepal og fant fram Nepaltur på nettet. Nettsiden hadde gode tur beskrivelser på turene og vi fant en tur som kunne passe oss. Kontakten med Nepaltur og Ingvill Ytreland var ypperlig i forkant av turen, og vi fikk mange gode tips om reisen til Nepal, pakkelister og støtte ellers. Vi ble møtt på flyplassen av Ingvill og fra det øyeblikket ble vi ivaretatt på en ypperlig og profesjonell måte.

Vi kontakter deg!

Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt så raskt som mulig!

Kontakt Meg

Fottur i vakker natur i Langtangdalen

Informasjon var god om hva som skulle skje og gikk introduksjon til de som skulle være med oss på fotturen. Ingvill, Babu, Gelbu, Kumar og en til porter som gikk foran oss i løypa. Så begynte eventyret. Bare å bli transportert til startpunktet for turen er en stor opplevelse i Nepal, på trange veier med mange….veldig mange busser og lastebiler, biler og mopeder. Bratte heng med synlige merker og skader etter jordskjelvet for to år siden. Men vi kom oss helskinnet til vårt første overnattingssted. Når vi kom dit synes vi kanskje at standarden var så som så.
Neste dag begynte fotturen, opp ca. 400 høyde meter og vi var ved godt mot. Stoppet på en liten gård, der ei gammel kone satt og rørte i kumøkk. Babu var og spurte om vi kunne få te. Joda, kona skyller hendene og gikk og laget den nydeligste teen vi har smakt. Dette var bare en av de mange opplevelsene på turen. Etappene begynte i furuskog og tørt landskap til nesten jungel, med sherpatrapper i tusentall og fine gode stier oppover, oppover og litt nedover og deretter oppover og oppover.

Langtang Lirung 7.200 moh. Langtang, Himalaya, Nepal

Der Langtang landsbyen engang lå

Terrenget endrer seg sakte men sikkert, og vi begynner å få glimt av vakre ville hvitkledde topper. Det er også nå kroppen begynner å kjenne på høydemeterne. Alle har en nesten fordoblet puls og noen får et snev av høydesyke, men vi står han alle av, med trøstende ord fra Ingvill at dette er helt normalt. Når vi nærmer oss Kyanjin Gompa, en liten landsby som vi skal overnatte 3 netter, går vi over det som en gang var en ganske stor landsby, Langtang. Langtang ble totalt rasert under jordskjelvet i 2015. Nå er det bare en stor steinrøys der landsbyen lå…uforståelig slike krefter jorden kan sette igang og slike skader det kan påføre menneskene…

Fremme i Kyanjin Gompa

I Kyanjin Gompa ble vi møtt av hyggelige mennesker, som viste oss til våre rom. Vi får servert god husmannskost og går trette med fornøyde til sengs… Her i fjellene i Himalaya lever de med solen som står opp i 5-6 tiden om morgenen og går ned i 6-7 tiden om kvelden. Etter innholdsrike dager i magisk natur sliter vi med å holde oss våkne til klokken 9 på kvelden og vi våkner stort sett mellom 4 og  6 om morgenen. Det er litt kaldt her oppe i høyden og frost på vinduene, men med gode soveposer ble dette ikke noe problem.

En eventyrlig telttur på den lille seterplassen Langshisa Karkha

Teltturen til seter plassen Langshisa Karkha var et kapittel for seg selv. Vi går i lett terreng, iallefall ifølge Ingvill og Babu, men tror nok at vi hadde en del delte meninger om dette. Det har nok med formen vår å gjøre. Pulsen har ikke helt stabilisert seg enda og det er tungt å gå. Vi kommer helt innerst i Lantangdalen, bare noen hundre meter fra grensen til Tibet, hvor teltene ble satt opp. Bål ble tent og vi virkelig koser oss i disse vakre, ville og majestetiske omgivelsene. Våknet om morgen til et vinterland, rett og slett glitrende nysnø og utrolig vakkert!!!
Camping in Langshisa Karkha, Langtang, Himalaya, Nepal

På topptur til Kyenjin Ri 4.773 moh.

Vi gikk tilbake til Kyanjin Gumpa og var klar for topptur til Kyenjin Ri dagen etterpå. Toppturen startet 3.860 moh. og gikk opp til toppen av Kyenjin Ri på 4.773 moh … Vi klarte det alle tre!! Stolte kunne vi tusle oss ned 1000 meter igjen. En natt til i Kyanjin Gompa før en lang tur ned fra fjellet og tilbake til Kathmandu ventet.
Kyanjin Ri 4.650 moh in Himalaya Nepal

Har du lyst til å oppleve Himalaya?

Dette er virkelig en tur vi kan anbefale. Vi tre som var med er absolutt ingen ekstremsportsutøvere og ingen av oss har erfaring med lange fjellturer med sekk, allikevel klarte vi dette! Ingvill med de lokale medarbeiderne fra Nepal har trygghet som første prioritet og det følte vi virkelig hele veien. Hun og Babu ledet oss gjennom terrenget i rolig tempo og passet på oss til enhver tid. Så er du i passe god form og har lyst på mange nye impulser og erfaringer synes vi det bare er å ta kontakt med Ingvill og meld det på en tur til Langtangdalen!

Se våre fotturer til Nepal her

Planlegger du å reise til Nepal? Nepaltur arrangerer fotturer med norsk reiseleder og erfaren lokal guide. Klikk her for å se våre turer.

Våre turer

Recommended Posts
Fottur til paradiset Naar-Phu i Annapurna regionenA mother and her child, beautiful Ganesh Himal in Nepal