På biltur fra hytte til hytte i Jotunheimen

Sommeren 2021 var den sommeren jeg dro på biltur fra hytte til hytte i Jotunheimen sammen med min mor som fyller 76 år til høsten. Høydepunktet for turen var at vi skulle stå sammen på toppen av Norges høyeste fjell Galdhøpiggen. Mor liker å være på tur i naturen og hun liker å få innsikt i det jeg driver på med. Å være på biltur sammen i 6 dager i Jotunheimen var bra for mor datter forholdet vårt.

Vi kontakter deg!

Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt så raskt som mulig!

Kontakt Meg

På biltur i Himalaya

Det er ikke første gang jeg tar mor med på biltur i fjellene. Forrige gang vi gjorde det var vi på biltur i Nepal, mellom de høye fjellene i Himalaya. Min mor g bror kom til Nepal på en ukes ferie i slutten av juni da det er regntid i Nepal. Jeg lurte litt på hvordan jeg skulle få oppfylt mors ønske om å få oppleve de høye fjellene i Himalaya på en uke midt i regntiden. Vi fikk det til med en kort og intens roadtrip til Mustang og Annapurna.

Kagbeni i Mustang, Himalaya, Nepal

Åpningshelg på Fondsbu

Tilbake til Norge og sommerens biltur i Joutnheimen som startet med et to dagers opphold hos Solbjørg Kvålshaugen på Fondsbu. Vi ankom lørdag 26. juni midt i åpningshelgen for sesongen og til vår store men hyggelige overraskelse kom vi til dekket bord for festmiddagen som markerte åpningen av sommersesongen. Det som var ekstra spesielt i år var at det også markerte åpningen av den tjuende året for Solbjørg som vertinne på Fondsbu. Den Norske Turistforening er heldige som har en så flott vertinne på Fondsbu.

Fondsbu, Jotunheimen, Norge

Søndagstur i Jotunheimen

Søndagen våknet vi opp til t-skjorte og shorts vær i fjellheimen. Etter en fantastisk god frokost dro vi oppover bakkene på baksiden av hytten i retning Koldedalen på en dagstur med bading i et fjellvann med islfak. Vi delte en fantastisk dag på fottur i solskinnet med medbragt niste og kaffe kokt på primus.

Mor på tur i Jotunheimen

Fra Fondsbu til Leirvassbu via Vettifossen

På dag nummer tre var det på tide å sjekke ut fra Fondsbu og kjøre videre til Leirvassbu. Været var fremdeles helt fantastisk flott, og nesten litt for varmt selv om vi gikk i shorts og t-skjorte. På veien til Leirvassbu tok vi en avstikker i Årdal, og kjørte opp mot parkeringsplassen hvor man starter på gåturen til Vetti og Vettifossen. Jeg hadde googlet Vettifossen kvelden før, og fått informasjon om at det var en times gåtur fra parkeringsplassen og inn til fossen.

På vei til Vettifossen

Vettifossen med Nord Europas lengste fossefall

Turen inn til Vettifossen var mer krevende enn det jeg husket. På første informasjonsskilt fikk vi avklart at det var estimert to timers gange inn til fossen og ikke en som jeg hadde lest meg frem til på nettet. Uansett om turen var litt mer krevende enn ventet kom mor seg heltemodig og like hel helt fram til fossefallet. Det var en fantastisk flott tur i vakker natur hvor fossene rant ned langs fjellsiden og ned i elven som rant gjennom dalen. Turen tok ca. fire timer i rolig tempo fra vi forlot bilen til vi var klare til å kjøre videre.

Vettifossen i Jotunheimen, Norge

Vakre Tindeveien fra Årdal til Turtagrø

Turen gikk videre på den spektakulære tindeveien mellom Årdal og Turtagrø. Tindeveien er en sommeråpen bomveg som går rett gjennom Hurrungane fra Årdal til Turtagrø og Sognefjellet. Har du ikke kjørt den veien før så er den alene verdt å dra på en biltur fra hytte til hytte i Jotunheimen.  Du kjører på en vei som går mellom noen av de mest spektakulære fjellene i Jotunheimen. Austabotntid, Store Ringstind, Dyrhaugstind og Store Skagadølstind en noen av toppene som du får se på nært hold.

Turtagrø, Jotunheimen, Norge

Fremme på Leirvassbu

Vi rakk akkurat frem til Leivassbu til middagsserveringen. Til middag fikk vi servert nydelige hjortekarbonader. En lang dag gikk mot slutten og etter middag tok det ikke lange tiden før vi var klar for å legge oss og hvile ut etter en lang dag med masse inntrykk.

Gravdalen i Jotunheimen

Etter deilig frokost dagen etter dro vi på dagstur nedover Gravdalen i retning Skogadalsbøen. Jeg har gått ned denne dalen en gang før, og har mange ganger drømt meg tilbake til den grønne vakre dalen med små vassdrag omgitt av høye fjell. Jeg er dårlig på hvor mange kilometer vi går, skal vi tro helse apen på Iphone går vi 26.000 skritt tur/retur Leirvassbu og et eller annet vakkert sted i Gravdalen hvor vi koker kaffe på primus og spiser matpakken vår. Vi har vært på tur i tre dager og gått gode turer hver dag.

Kafe besøk i Lom

Mor er i god form og jeg ser frem mot turens høydepunkt Galdhøpiggen som er neste tur. Men først har vi en reise og hviledag og forflytter oss fra Leirvassbu til Juvasshytta via et sommerlig Lom. I Lom går vi selvfølgelig på bakeriet og spiser gulrotkake og drikker caffe latte. Vi tok oss også tid til et besøk ved stavkirken før vi rømte fra folkemengdene opp i fjellene igjen til Juvasshytta.

Lom Stavkirke

Galdhøpiggen fra Juvasshytta

Veien opp til Juvasshytta var bratt og svingete. Rundt en sving fikk mor nesten hjerteinfarkt, da vi kom rundt en sving og det så ut som om vi var i ferd med å kjøre rett ut i landskapet. Vi kom oss helskinnet opp til parkeringsplassen på Juvasshytta, og mor fikk hvilepulsen tilbake.

I solveggen på Juvasshytta i strålende vær ser vi toppen på Galdhøpiggen. Vi håper og ber om at værmeldingen på Yr.no er riktig og at vi får like fint vær dagen etter på turen vår.

Vi kontakter deg!

Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt så raskt som mulig!

Kontakt Meg

Sol og vakre fjell i Jotunheimen

Vi våknet opp dagen etter til fantastisk vær med sol fra blå himmel. Forholdene lå til rette for at mor og jeg skulle få en drømmedag i fjellet. Mor var spent og følte nok litt prestasjonsangst for at hun ikke skulle klare å bestige Galdhøpiggen.

På vei mot toppen av Galdhøpiggen

På vei mot toppen av Galdhøpiggen krysser vi Styggebreen i et taulag med andre forventningsfulle mennesker som var på topptur den dagen. Over breen starter vi på oppstigningen mot toppen som er både bratt og går i ulendt steinete terreng. Mor begynte å kjenne at det var tungt å gå oppover i det bratte terrenget. Uten den staheten og viljestyrken som jeg vet at hun har så hadde hun nok gitt opp før hun kom til toppen.

Styggebreen på vei opp Galdhøpiggen

Steg for steg kom vi oss over det steinete bratte terrenget og kom over i et like bratt terreng med snødekt underlag. Sakte, sakte men sikkert nærmet vi oss toppen. I siste bakken var mor så sliten at hun hadde lyst å gi seg. Jeg spurte henne om vi skulle snu og fikk til svar, NEI det ville være så flaut.

På toppen av Norges høyeste fjell

Vi kom oss til toppen av Galdhøpiggen. Værgudene belønnet oss med sol fra skyfri himmel og verdens flotteste utsikt fra Norges tak. Vi nøøøt øyeblikket helt og fullt ut.

På Galdhøpiggn med mor

Mor hadde utrykt at hun ble med på denne toppturen med et åpent sinn og det gjorde hun virkelig. Jeg er så stolt og imponert over henne samt glad for at vi fikk oppleve å stå på toppen av Norges høyeste fjell sammen.

Gjendesheim i fred og ro på en solfylt sommerdag

Fra Juvasshytta gikk turen til DNT hytta på Gjendesheim som var siste stopp på bilturen vår fra hytte til hytte i Jotunheimen. Vi kom frem til en deilig og velfortjent middag med tomatsuppe til forrett, torsk til hovedrett og Tiramisu til dessert. Vi satt og så utover Gjende fra middagsbordet og var utrolig fornøyde med dagens begivenhet.

Gjende

I vakker natur langs Gjendevannet

Siste dagen på biltur i Jotunheimen våknet vi opp og var litt slitne i kroppen. Å gå Besseggen var helt uaktuelt. Mor har som målsetting å gå minimum 5.000 skritt til dagen, så etter en deilig frokost la vi ut på en lett gåtur langs Gjendevannet.

Gjende i Jotunheimen, Norge

Sjeldent at det er 25 grader og vindstille ved Gjendevannet, men det var det denne dagen. Vi gikk sakte, sakte langs vannet og nøt utsikten til vi fant et fint sted hvor jeg kunne bade og vi kunne koke kaffe fra primus. Vannet i Gjendevannet holdt ikke noen behagelig sommer temperatur, brrrr det var iskaldt. Vi koste oss med kaffe i vakker utsikt og tok inn de siste inntrykkene fra bilturen fra hytte til hytte i Jotunheimen.

Bading i Gjende

Viktig med balanse i livet

Balanse i livet er viktig for meg. Balanse mellom å yte og nyte, være sammen med andre mennesker og alenetid, trening og hvile, være i naturen osv. osv. er viktig for meg. Virkelig balanse i livet styres av underbevisstheten vår. Jeg kommer i kontakt med informasjonen som fører meg i retning av mer balanse i livet ved å lytte innover til intuisjonen min. Enten så handler jeg på en måte som gir balanse, eller så gjør jeg noe som skaper ubalanse i livet.

I Jotunheimen, Norge

Å ha gode øyeblikk og opplevelser sammen med mor er en noe jeg trenger for å skape balanse i mitt liv. Fjelliv og natur er en pasjon som vi deler, selv om jeg nok liker å dra på mer ekstreme turer i naturen enn hva hun gjør. I naturen slapper jeg skikkelig av og det gjør moren min også. Samvær på denne turen skaper nye bånd mellom oss som vi tar med oss videre i livet.

I Jotunheim med mor

Perfekt fjellferie fra hytte til hytte i Jotunheimen

Biltur fra hytte til hytte i Jotunheimen var den perfekte fjellferien for oss hvor vi kunne oppleve fjellivet i passe tempo. Legge ut på dagsturer i noen av de vakreste turområdene i Jotunheimen. Gå så langt vi hadde lyst til, spise matpakken vår og koke kaffe på primus. Om kvelden spiste vi fantastiske middager før vi la oss i en god seng.

Ikke noe stress bare nyte livet slik det kan være i fjellet på en sommerdag.

Se våre fotturer til Nepal her

Planlegger du å reise til Nepal? Nepaltur arrangerer fotturer med norsk reiseleder og erfaren lokal guide. Klikk her for å se våre turer.