Fottur til Annapurna Base Camp med turvenn Kim fra Colorado

Savner du en turvenn å dra på tur sammen med? La ikke det stoppe deg ifra å få realisert noen turdrømmer. I 2013 reiste jeg 1 år i Asia alene. Det året knyttet jeg mange gode vennskap med turvenner over hele verden. En av de jeg møtte var Kim fra Colorado. Hun ble med meg som turfølge på en av de første fotturene jeg dro på i Nepal. Kim og jeg har vært på mange fine turer etter vi møttes for første gang en fin vårdag i en ananas åker på New Life Foundation i Thailand.

Vi kontakter deg!

Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt så raskt som mulig!

Kontakt Meg

Denne tur bloggen ble skrevet i 2013 fra fotturen Kim og jeg dro på til Annapurna Base camp.

På eventyr med turvenn Kim

I mai 2013 var jeg på fottur til Annapurna Base Camp i Nepal med en turvenn jeg hadde truffet på reise i Thailand noen uker tidligere.

Kim møtte jeg på reisen min i Asia i 2013 på New Life Foundation i Chiang Rai i Nord Thailand. Jeg skjønte umiddelbart at her hadde jeg med en ekte fjellgeit å gjøre, så jeg benyttet alle overtalelses kunster jeg kan på å få henne til å komme til Nepal å gå på fottur til Annapurna Base camp med meg. Det klarte jeg:-)

11. mai 2013 landet Kim på Kathmandu flyplass og det var duket for en spennende tur til Annapurna Base Camp, som er en av klassikerne i den Nepalske delen av Himalaya. Kim måtte låne litt utstyr av den lokale reisearrangøren vi reiste med, blant annet et par vandre staver som aldri kom ut av turist kvarteret i Katmandu. Vi glemte dem igjen på en butikk i Kathmandu da vi oppdaget etter stengetid at vi ikke hadde stavene. Siden vi skulle med bussen til Pokhara klokken 07.00 morgenen etter måtte vi klare oss uten stavene.

Peva Lake in Pokhara, Nepal

Trek til Annapurna Base camp hva skal vi si om den montro?………….utrolig vakkert:-)

Ingen tvil om at jeg er i mitt rette element når jeg vandrer i fjellene her i Nepal.

Sosialt samvær på tehusene

Guiden vår Babu møtte oss på buss stasjonen i Pokhara, og jeg skjønte umiddelbart at dette var en guide jeg kom til å komme godt overens med. Både han og jeg lærte å spille poker av Kim. Poker var en fin Icebreaker og innfallsvinkel til god interaksjon med de andre på Tehusene. Alt fra lokale bærere til koreanske forretningsmenn tinte opp når vi spilte poker med tørkede bønner i potten.

Playing cards at the guesthouse in Nepal

Vi sto opp grytidlig dagen vi skulle begynne å gå og kjørte i halvannen time opp i fjellene før vi ble sluppet av. Da vi begynte på fotturen var barna fra de små landsbyene i nærheten på vei til skolen. Vi så mange glade barn som gledet seg til å gå på skolen. Første dagen startet vi med å gå langs elven frem til lunsj. Etter lunsj vandret vi i halvannen time opp 3.500 trappetrinn, før vi tok kvelden i en liten landsby med navn Ulleri hvor vi stoppet for natten. På gjestehuset fikk vi rom med en fantastisk utsikt over fjellene. Etter at vi hadde installert oss på rommet tok vi en liten spasertur i den lille byen og ble tilskuere til både volleyballkamp og danseoppvisning.

Guesthouse Annapurna Base camp trek, Nepal

Soloppgang ved Poon Hill

Dag nummer to var selveste 17. mai. Vi var på vandring gjennom regnskogen med blomstrende rododendrontrær opp til Gorepani, hvor den store attraksjonen er å gå opp til Poon Hill før soloppgang, for å se solen stige opp mellom 8.000 metrene i Annapurna fjellkjeden. Denne soloppgangen blir kalt verdens vakreste. Dessverre ble jeg syk og måtte kaste inn håndkleet på veien opp til Poon Hill klokken halvfem om morgenen. Det var ikke så farlig siden det var overskyet og vi ikke ville sett verdens flotteste soloppgang uansett.

Annapurna Mountainrange in Nepal

I vakker natur mot Annapurna Base Camp

De kommende dagene bevegde vi oss sakte men sikkert gjennom regnskog med blomstrende orkideer og landbruksområder mot Annapurna Base Camp.

Kim and Babu on Annapurna Base camp trek, Nepal

In the rainforest on Annapurna Base camp trek, Nepal

På dag 6 på vei til Annapurna Base Camp vandret vi i en dal mellom de store fjellene i Annapurna. Vi hadde 6.000 og 7.000 metre rundt oss. Gjennom dalen rant elven i strie strømmer.

Annapurna Base camp trek, Nepal

Kim and Bbu om Annapurna Base camp trek, Nepal

Magisk i Annapurna Basecamp

Endelig hadde vi ankommet Annapurna Base Camp. For en opplevelse å endelig være ved målet og være mellom verdens høyeste fjell. Dag nummer 7 sto vi opp grytidlig for å ta bilde av fjellene i soloppgang. Det startet litt dårlig og var overskyet, men det klarnet fort opp og vi fikk noen fantastiske bilder av fjellene. Etter frokost satte vi nesen nedover igjen gjennom det samme fantastisk vakre landskapet som vi hadde vandret opp gjennom.

Annapurna South Himalaya, Nepal

Annapurna 1 from ABC

Picture of Annapurna South taken on the Annapurna basecamp trek.

Retur i vakker natur med bad i varmekilde

På dag 8 stoppet vi i Jinhua landsbyen som har hot springs og benyttet ettermiddagen til å slappe av og nyte livet. Det trengtes da apostlenes hester var ganske så slitne etter alle oppover og nedover bakkene samt trappene som vi hadde lagt bak oss. Dag 9 og 10 ble tilbakelagt i samme type landbrukslandskap og regnskog som vi hadde begynt turen i.

Annapurna basecamp trek

Deurali village Annapurna Basecamp Himalaya Nepal

Dette var en helt fantastisk tur. Hver kveld når vi la oss til å sove konkluderte vi med at nok en dag hadde fortonet seg som et eventyr. Det er så mange forskjellige aspekter som farger en fottur i dette fantastiske fjellandet. Fantastisk landskap, mennesker som har fått mindfullness inn med morsmelken, utrolig mange fine interaksjoner med mennesker du møter langs veien i en annerledes verden, m.m.

Hot Spring Annapurna, Nepal

Vi gikk i slutten av mai som ikke er høysesong. Været er litt mer ustabilt da med en del regn. Til gjengjeld slapp vi å gå i kø og komme til overfylte lodger som er en utrolig fordel. Personlig vil jeg heller ha litt mer ustabilt vær og treffe mindre folk, enn å være der i høysesong. Jeg har prøvd det også og det kan være litt stressende.

Jeg har vært på fottur i Mount Everest regionen og Annapurna basecamp er et mye enklere område å gå i enn Mount Everest. Du går ikke så høyt (4.130 moh. i Annapurna mot ca. 5.300 moh. i Mount Everest). Du får servert fantastisk mat på lodgene. Vær forberedt på en annerledes opplevelse enn den du får hjemme.

Vi kontakter deg!

Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt så raskt som mulig!

Kontakt Meg

Guide med omsorg for alle

Babu Guiden vår og Bakta bæreren vår var helt fantastiske. På Annapurna Base Camp møtte vi en nederlandsk kvinne som hadde fått høydesyke og var ganske så redusert. Hun hadde en ung uerfaren guide. Hvis hun hadde blitt dårligere hadde de måttet ta henne ned i nattemørket til en lodge som lå på lavere høydemeter. Jeg og Kim diskuterte om guiden vår ville fulgt denne damen ned hvis det ble kristisk. Jeg mente han ville gjort det og Kim mente at han ville fulgt oss. Vi spurte han og jeg hadde rett:-) Du vet du er på tur med rett guide når han ikke bare er opptatt av liv og helse til de han er betalt for å følge opp:-)

Babu on Annapurna Base camp trek, Nepal

Mange er redd for at de ikke skal klare høyden her i Nepal. Det som er viktig er å gå med en guide som man føler seg komfortabel med. Det er masse gode guider her nede og jeg har vært heldig og hatt gode ansvarsfulle guider på alle turene mine. De sier at de står til tjeneste 24/7 mens du er på tur og de mener det virkelig.

Det er en ting jeg egentlig visste fra før, men som jeg er helt sikker på nå. Jeg trives utrolig godt med å være på fjellet. Jeg er i ferd med å bli helt fortapt i den vakre naturen og de store fjellene her nede. Jo lenger opp i fjellheimen jeg kommer, jo mer våkner kropp og sjel til live…..

Annapurna Base camp, Nepal

Ønsker du deg en ny turvenn?

Savner du en turvenn å dra på fottur i Nepal sammen med? Da vil jeg anbefale deg å dra med en gruppe. Fordelen med å dra på en gruppetur er at du treffer likesinnede turglade mennesker. Kanskje du til og med får deg en ny turvenn som du kan realisere nye drømmer sammen med.

Se våre fotturer til Nepal her

Planlegger du å reise til Nepal? Nepaltur arrangerer fotturer med norsk reiseleder og erfaren lokal guide. Klikk her for å se våre turer.