Meningsfylt fottur ved foten av Ganesh Himal i Nepal

Jeg er akkurat kommet hjem fra nok en fantastisk reise i Nepal. Jeg er blitt utrolig glad i menneskene og livet i dette lille fjellandet som ligger mellom India og Kina. Det har vært en fantastisk reise sammen med mange fantastiske mennesker.

Jeg skal innrømme at jeg ikke hadde jobbet med å organisere fotturer til Nepal hvis ikke jeg hadde elsket å være på tur i det vakre landet. Det er allikevel ikke den viktigste årsaken til at jeg bestemte meg for å gjøre det. Motivasjonen til å jobbe hardt med å utvikle et fottur konsept for deg som er glad i å gå på tur i skogen og fjellet, får jeg fra en indre drivkraft om å ha lyst å bidra til å gjøre verden litt bedre. Jeg ønsker å gjøre noe meningsfylt for andre. Jeg har lyst til å dra på tur med turglade mennesker og kombinere det med å gjøre en forskjell for lokalbefolkningen i Nepal.

Vi kontakter deg!

Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt så raskt som mulig!

Kontakt Meg

Hvileår i Asia ga inspirasjon til å følge hjertet

Under et hvileår i Asia i 2013, ble det klart for meg at jeg hadde lyst å skape et levebrød hvor jeg kan kombinere den erfaringen jeg har fått fra alle turene i Nepal og Himalaya, samtidig som jeg bidrar til å støtte lokalbefolkningen i Nepal.

Island Peak and Ama Dablam expedition 2013, Himalaya, Everest, Nepal

Meningsfylt å organisere fottur i Nepal

Jeg vet at det er mange som har lyst til å reise til Nepal, men synes av forskjellige årsaker at det er litt skummelt. De fleste fotturene jeg organiserer i Nepal er tilpasset for deg som synes det er litt skummelt å reise dit. På de fleste turene jeg arrangerer er det høyeste punktet vi sover på er opp til 4.000 meter. Det er 1.100 meter lavere enn det høyeste punktet på en fottur til Everest Basecamp. Ved å reise på fottur til Nepal så bidrar du til arbeid blant lokalbefolkningen. Reiser du med Nepaltur så støtter du også lokale sosiale prosjekter med 1.000 kroner.

Sunset Ganesh Himal in Himalaya Nepal

Drives av å gjøre en forskjell

Jeg har vært så heldig å komme i kontakt med mange sosialt engasjerte mennesker på reisene mine til Nepal. Disse menneskene har motivert meg og inspirert meg til å stå på og jobbe målbevisst for det jeg tror på.

Noen av de menneskene jeg har møtt er det svenske ekteparet Ewa og Dan er drivkraften bak den svenske veldedige organisasjonen Tuki Nepal. De har jobbet sammen med den lokale samarbeidspartneren min Ram Sapkota i mange år. Sammen med han har de bygget skole og helsestasjon, sponset skolegang til fattige barn på landsbygden i området han kommer fra og mye, mye mer. Alle tre er lidenskapelig engasjerte i å gjøre en forskjell for noen av menneskene i Nepal.

På helse camp og fottur med et svensk helseteam

Da jeg var i Nepal denne gangen var Ewa der med et medisinsk team bestående av 3 leger og 3 sykesøstre fra Vaxjö i Sverige samt den nepalesiske legen Sudha. Formålet med reisen deres var å legge grunnlaget for en skolehelsetjeneste lignende den vi har i Skandinavia på to av skolene i Jyamrung. Under oppholdet undersøkte de alle elevene på disse skolene.

Etter at de var ferdige med arbeidet skulle de på fottur opp til landsbyen Abigaun. Skolen i Abigaun ble totalskadet etter jordskjelvet i 2015. Vi jobber med å samle inn penger til å gjenoppbygge skolen. Pengene som blir donert fra deltagelse på fotturene samt pengene som blir samlet inn gjennom A Better World NGO går til skolen. Jeg hadde derfor veldig lyst til å besøke denne landsbyen under oppholdet mitt i Nepal. Heldige meg fikk lov til å bli med Tuki Nepal på helse campen deres på skolene i Jyamrung og følge med dem på fotturen til Abigaun.

School children in Abigaun Nepal

På tur til det vakre landskapet ved foten av Ganesh Himal

Mens jeg var i Nepal ble jeg kontaktet av Kamilla som skulle på tre ukers ferie til Nepal. Hun ble med på turen. Vi møttes i Kathmandu på morgenen den 5. November og sammen reiste vi til Jyamrung. Etter en relativt krevende kjøretur på humpete grusveier, ankom vi landsbyen som vi skulle tilbringe de neste dagene i på ettermiddagen.

Vi ankom på en varm høstdag hvor lokalbefolkningen var opptatt med innhøstingen på rismarkene. Jyamrung ligger i det som kalles ”hilly region” som er områdene som ligger mellom 1.000 og 3.000 meter. Selv om det ikke er noen høye fjell i nærheten er det utrolig vakkert der. Landskapet består av frodig landbruksområder som ligger langs Netrawi elven som renner ned fra fjellkjeden Ganesh Himal i Himalaya. Hver gang jeg besøker dette området blir jeg fylt av en spesiell indre ro.

Netrawi river Ganesh Himal Dhading Nepal

Helsecamp for skolebarna i Jyamrung

Vi ble sluppet av ved skolen der Ewa og teamet hennes jobbet med å undersøke helsetilstanden til barna. Kamilla og jeg får det første møtet med de lokale skolebarna som er så vennlige, åpne og nysgjerrige på oss utlendinger. Smilene og latteren til barna er det første som møter oss.

School girls in Nepal

Teamet til Ewa er i ferd med å pakke sammen for dagen, og vi blir med de bort i teltleiren som er satt opp på en tom rismark på gården til den lokale samarbeidspartneren min Ram. Vi installerer oss i teltene vi skal bo i mens kokke teamet tilbereder middag til gruppen. Mens mørket senker seg over dalen setter vi oss til bord for å spise middag.

Dinner camping Nepal

Dagen etter blir vi med tilbake til skolen der helseundersøkelsen av skolebarna fortsetter. Skolegården er full av nysgjerrige barn som ønsker å komme i kontakt med oss.

School children in Nepal

Mens Ewa og teamet hennes undersøker barna,

Healthcamp in Nepal

foretar hørsels- og synstester

og lærer barna viktigheten av å vaske henda skikkelig.

Blir Kamilla og jeg engasjert av barna som inviterer oss på dans, lærer oss lokale leker og som lurer på hvor Norge er.

Kamilla and school children in Nepal

School children in Nepal

Lykkelige går vi hjem etter en lang, intens og innholdsrik dag.

Jyamrung in Nepal

Mens helseteamet benytter formiddagen dagen etter til å oppsummere helse campen får Kamilla, Metta og jeg mulighet til å se oss litt rundt i nærområdet. Vi går på kafe i den nærmeste landsbyen og drikker Cola.

På veien tilbake til teltcampen får vi oppleve livet på landsbygda. Det er mitt i ris innhøstingen, og landsbybeboerne er opptatt med å høste inn ris.

Riseharvesting in Nepal

Teddy på tur til Nepal

Ettermiddagen blir vi med Ewa til skolen Bamele. Skolen ligger en heftig spasertur i krevende terreng opp en dalside unna landsbyen vi bodde i.

Etter å ha gått et par hundre høydemeter opp i et terreng som nepaleserne vil kalle ”nepali flat – A little bit up and a little bit down” er vi fremme. Det er sent på ettermiddagen og barna er i ferd med å avslutte skoledagen.

School children in Nepal

Det er barn overalt og alle barna flokker seg rund Kamilla.

Kamilla & School Children in Nepal

Kamilla & school children in Nepal

Vi besøker skolen for å treffe engelsklæreren som skal bruke engelsk opplæringsprogrammet Teddy i undervisningen av de minste barna. Teddy er utviklet av Ursula Julie Monsen som bor utenfor Stavanger. Jeg fikk kjennskap til programmet da Julie tok kontakt med meg fordi hun har lyst å bli med på tur til Nepal. Hun fortalte meg om programmet og at hun hadde lyst å gi opplærings materiellet til noen skoler i Nepal. Gode engelsk kunnskaper er ikke noen selvfølge for barna som går på offentlig finansiert skole i Nepal. Jeg syntes derfor at det var en god ide og er sikker på at Teddy vil hjelpe noen barn til å bli bedre i engelsk.

Teddy in Nepal

Vi kommer tilbake til landsbyen vi bodde i når det begynner å bli mørkt. En fantastisk dag på tur i Nepal var i ferd med å ebbe ut. Vi satt igjen med mange inntrykk fra alt som hadde skjedd iløpet av dagen. Glade gikk vi inn i teltene våre og gjorde oss klar til å starte på en 5 dagers fottur opp langs dalen til den lille landsbyen Abigaun, som har så vakker utsikt til fjellene i Ganesh Himal i Himalaya.

Fottur der ingen skulle tru at nokon kunne bu

Abigaun er landsbyen som vi samler inn penger til å gjenoppbygge skolen etter jordskjelvet i 2015. Det er over 2 år siden jordskjelvet. Jeg var veldig spent på om de har kommet i gang med å bygge ny skole der oppe.

Vi våkner opp tidlig dagen etter. Etter frokost så pakker vi sammen sakene våre og begynner på dagens etappe på landeveien gjennom små landsbyer. Det er nærmere 30 grader i luften og det er krevende og gå i denne varmen. Vi kommer frem til vakre Kintang Phedi utpå ettermiddagen og får tid til et bad i elven før middag. Alle er i god form og vi koser oss på tur.

View over Jyamrung in Nepal

I Kintang Phedi våkner vi opp til klart vær, og for første gang på turen ser vi fjellene i Ganesh Himal i det fjerne.

Upper Dhading Nepal

Det er så mye inntrykk å ta innover seg der vi går. Storslått natur med elv strøk som renner ned fra fjellsidene, den enkle livsstilen som finnes i dette avsidesliggende området og fasinasjon over at det i det hele tatt bor mennesker her. Det nevnes mer enn en gang på turen at NRK burde spille inn noen episoder av fjernsynsserien ”Der ingen skulle tru at nokon kunne bu” i Nepal.

River Upper Dhading Nepal

Muldyrene går i skytteltrafikk med forsyninger til alle de små og store landsbyene som ligger oppover i dalen. Vi er nå kommet forbi den siste bilveien i dalen.

Førstehjelp til de som trenger det

Selv om helse campen er avsluttet og det svenske helseteamet er på ferie for å slappe litt av før de reiser hjem, så avviser de ikke mennesker som har skadet seg. Vi møter en ung gutt som har fått et kutt i fingeren som det har gått betennelse i.

Medical help in Upper Dhading in Nepal

Litt senere på turen møter vi et muldyr som har fått et lite heteslag og ligger strekk ut på bakken. Jeg får guiden vår Babu til å bidra til å få tatt av dyret sement sekkene som det bærer på. Vi improviserer litt og får gitt det litt vann i en ”Sea to summit” vanntett pose og litt havrekjeks. Etter en stund så kvikner det til igjen og vi kan gå videre.

Mule in Upper Dhading in Nepal

Vakker utsikt til fjellene i Ganesh Himal

Vi er på dag tre på fotturen og vi begynner å kjenne det i beina at vi har gått mye de siste dagene. Vi går på små stier langs rismarker som er klare for innhøsting, gjennom svalende skogsområder.

Upper Dhading in Nepal

Når vi kommer til landsbyen Borang stoppet vi for å drikke en Cola. Abigaun er nå rundt neste bakketopp, og jeg kan kjenne at spenningen stiger i meg. Hvordan ser det ut der oppe. Har de begynt å bygge på skolen. Det er mange spørsmål som dukker opp i hodet mitt.

Borang village in Upper Shading Nepal

Vi ankommer Abigaun rett før det blir mørkt. Det er så rart å være tilbake, og oppleve den utrolig vakre utsikten til fjellene i Himalaya.

Barna leker i skolegården,

Schoolyard in Abigaun in Upper Shading Nepal

School Children in Abigaun Nepal

og undervisningen gjennomføres inne i skuret som fungerer som skole.

School children in Abigaun Nepal

Disse barna har verdens beste utsikt til fjellene i Himalaya fra klasserommet sitt. Det er bare så synd at skolen er i et skur.

School Children in Abigaun Nepal

Skolen er en barneskole med førskole og 1. – 3. klasse. Guiden Babu sjekker litt rundt i byen. Det viser seg at antallet barn er på vei opp i landsbyen.

A mother and her child, beautiful Ganesh Himal in Nepal

De planlegger å utvide skolen det kommende skoleåret med 4. Klasse. Barna på skolen synger en sang for meg, før jeg må snu og begynne på veien tilbake.

Startet byggingen av nytt skolebygg

Det er en positiv nyhet. De har bygget et enkelt skolebygg med et klasserom og lærerrom siden sist jeg besøkte landsbyen. Det er veldig enkelt bygd men det er da bedre enn klasserommene i skuret som blåser over ende hver gang det er en storm.

Classroom Abigaun village Nepal

Landsbyliv i fascinerende landskap og natur

Det føles godt å ha besøkt landsbyen igjen og sett med egne øyne hvordan de har det der. Lykkelig startet jeg på turen tilbake med et hjerte som er fylt av de vakre møtene jeg hadde fått oppleve med barna og de voksne i Abigaun.

På tilbakeveien går vi en annen rute som jeg ikke hadde gått før. Ruten går gjennom en stor landsby som heter Upper Jarlang. Spennende å få se noe nytt. Det slutter ikke å fascinere meg at det finnes store landsbyer som ligger så avsidesliggende til oppe i en dalside. Utrolig vakker natur med fantastisk utsikt over området.

Upper Jarlang village in Nepal

Vi setter opp camp for natten i skolegården hvor vi har en fantastisk utsikt til fjellene i Himalaya. Lykkelige sovner vi inn med mange vakre bilder på netthinnen.

Five thousand star hotel in Nepal

Turen nærmer seg slutten og det er på tide å vende tilbake til Kathmandu. Vi kjører tilbake på noen veier som jeg ikke ville ha vært sjåfør på. Jeg er dyktig imponert over sjåførene som kjører oss. I god Indiana Jones stil kjører vi tilbake til Kathmandu på noen veier som man ikke skulle tro var laget for bilkjøring. Vel fremme på hotellet i Kathmandu kan vi for første gang på over en uke få oss en etterlengtet dusj.

Skoleprosjekt i Abigaun

Har du lyst til å støtte skoleprosjektet i Abigaun?

Da kan du overføre penger til den veldedige orgaisasjonen A Better World NGO:
Vipps kode 111836 eller søke opp A Better World NGO
Bankkonto 1503 65 54689
Paypal abetterwold@livealifeinmotion.org

Du finner mer informasjon om de sosiale skoleprosjektet HER.

Vi kontakter deg!

Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt så raskt som mulig!

Kontakt Meg

Vakker og meningsfylt fottur

Turen med det svenske helseteamet var magisk. Vi hadde mange spesielle opplevelser sammen. Selv om vi hadde noen krevende dager på fottur med sterke inntrykk og lange dager, var samholdet og humøret i gruppen på topp. Det er så flott å få møte mennesker som er så engasjert i å hjelpe andre mennesker som dette helseteamet var.  Kamilla skled rett inn i gruppen fra første stund, og klarte seg veldig bra på sin første fottur på landsbygden i Nepal.

Jeg gleder meg allerede til neste gang jeg skal besøke dette vakre avsidesliggende området ved foten av fjellkjeden Ganesh Himal. Går du med tanker om å reise på tur i Nepal anbefaler jeg deg å lese «Mine beste reisetips for å planlegging av en tur til Nepal».

Se våre fotturer til Nepal her

Planlegger du å reise til Nepal? Nepaltur arrangerer fotturer med norsk reiseleder og erfaren lokal guide. Klikk her for å se våre turer.