Everest Basecamp og Island Peak, høsten 2018

Everest Basecamp og Island Peak står på mange nordmenns bucketliste. Jeg skjønner godt hvorfor. På en fjelltur til Everest Basecamp og 6.000 meteren Island Peak får du oppleve vakker natur mellom fjellene i Himalaya, la en drøm bli virkelig og oppleve mestringsfølelse. Turen gir deg noen opplevelser som lever videre inne deg vel hjemme i Norge.

Vi kontakter deg!

Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt så raskt som mulig!

Kontakt Meg

I november 2018 var jeg på tur til Everest Basecamp og Island Peak for første gang etter at jeg forlot Everest Basecamp etter jordskjelvet i april 2015. Jeg må innrømme at det var med blandede følelser at jeg dro på tur i Everest området. Oppe i Everest området var det godt å være tilbake igjen. Det var godt å besøke Everest Basecamp igjen og få godfølelsen mellom de høyeste fjellene i Himalaya.

Island Peak in Everest region, Nepal

Fjelltur i Nepal til Everest regionen

Jeg var der med en gruppe fra Norge. Fjellturen til Everest Basecamp og Island Peak startet med en spektakulær flytur inn til den lille flyplassen Lukla. Vi er heldige med været og har en fantastisk flytur hvor vi har fantastisk utsikt til fjellene i Himalaya.

Everest view Hotel

Vi lander i Lukla en vakker november morgen og starter på fjellturen som skal ta oss opp til Everest Basecamp og Island Peak. Oppe i Everest området er det fortsatt bilfritt og transportmidlene for å transportere inn varer er Yak og muldyr.

Godt ivaretatt av guideneh Densa og Themba

Med oss på turen har vi de erfarne fjellguidene Densa Bhote som blant annet har klatret 8.000 meterne Mount Everest, K2 og Kanchenchunga og svogeren hans Themba Bhote som har vært på toppen av Mount Everest tre ganger og klatret 7.000 meteren Pumori. Sammen med disse to hadde vi en humørfylt fjelltur med masse latter og gode historier fra klatreturene deres.

Everest Basecamp Trek

På vei til Everest Basecamp

Turen opp til Everest Basecamp tar 8 dager i vakkert landskap. På veien opp bodde vi på gjestehus i de små landsbyene vi passerte. Siden det er midt i klatresesongen på fjellet Ama Dablam 6.819 meter, så besøkte vi Ama Dablam Basecamp og fikk et innblikk i ekspedisjonslivet.

Ama Dablam Basecamp, Himalaya, Nepal

Etter 8 dager på tur i Himalaya kom vi fram til Everest Basecamp. Det er en fantastisk dag med solskinn fra skyfri himmel. Fjellene bader i det fine været. For en opplevelse det er å stå i Everest Basecamp 5.380 meter.

Everest Basecamp november 2018

Vi besøker utsiktspunktet Kala Patthar 5.643 meter. Det sies at man opplever en av de fineste utsiktene til verdens høyeste fjell Mount Everest 8.848 meter fra Kala Patthar.

Kala Pathar 5.600 in Everest region, Nepal

Island Peak 6.189 meter

Fra Everest Basecamp og Kala Patthar gikk turen videre til dalen Chukung og Island Peak Basecamp. Den Nepalske samarbeidspartneren min IFMGA guide Jyamchang Bhote møter oss på vei opp til Island Peak Basecamp og blir med oss for å bestige Island Peak. Island Peak ligger mellom fjellkjeden hvor 8.000 metrene Mount Everest og Lhotse ligger og fjellkjeden med et av verdens vakreste fjellAma Dablam 6.819 meter.

Chhukung in Everest Region, Nepal

Vi startet på topp bestigningen av Island Peak i ett-tiden på natten. Det blåste kraftig da vi startet på oppstigningen og det var lenge usikkert om vi ville komme oss på toppen. Været stoppet oss ikke. Det stilnet litt da sola sto opp. Vi fikk en kjempe fin topptur. Etter at vi hadde gått gjennom breen balansert på stiger og bresprekkene og kommet opp den siste bratte bakken fikk vi nyte utsikten fra toppen av Island Peak.

On the top of Island Peak, Everest region, Nepal

På en topptur til Island Peak får du en kjempefin fjelltur og opplevelse for livet. Island Peak er et krevende fjell å bestige, så det er viktig å være i god form og innstillt på at toppturen er på 10 – 15 timer på høyder over 5.000 meter. Det er ingen klatreteknisk krevende steder på ruten. Det som gjør den krevende er de 1.100 høydemetrene som går i bratt terreng ifra du starter på oppstigningen fra Island Peak Basecamp til du står på toppen.

En topptur til Everest Basecamp og Island Peak fyller deg med mestringsfølelse og gode opplevelser.

Se våre fotturer til Nepal her

Planlegger du å reise til Nepal? Nepaltur arrangerer fotturer med norsk reiseleder og erfaren lokal guide. Klikk her for å se våre turer.

Våre turer

Recent Posts
Julie and the guide Babu in Langtang, Himalaya, NepalTsergo Ri 4.970 moh in Langtang, Himalaya, Nepal